Από το λιθο...Βόλο.
Πριν λίγες μέρες η κα Δραγώνα παραχώρησε συνέντευξη στο ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ. Εκνευρίστηκα και πάλι, θύμωσα και πάλι και σκεφτόμουν τι άλλο σχεδιάζουν οι μεταρρυθμιστές-κατεδαφιστές για τα παιδιά μας. Είπε, είπε και τι δεν είπε.
«Είναι εγωκεντρικό τα παιδιά στην Ελλάδα να διδάσκονται από την 1η Δημοτικού μόνο ελληνικά, για αυτό τον λόγο από τον Σεπτέμβριο θα διδάσκονται και αγγλικά».
«Η ελληνική γλώσσα είναι μία μικρή γλώσσα αφού ομιλείται μόνο από εμάς».
«Η αρχαία ελληνική είναι μία νεκρή γλώσσα».
Δε θα ήθελα να χαρακτηρίσω την κα Δραγώνα, αλλά όποτε δίνει συνέντευξη με προκαλεί ως άνθρωπο αλλά κυρίως ως Έλληνα εκπαιδευτικό. Δεν είναι αυτονόητο κυρία μου, κάθε παιδί που πάει στην πρώτη τάξη του σχολείου, να διδάσκεται τη μητρική του γλώσσα; Είναι αυτό εγωκεντρικό; Θα διδάσκονται, λέει, τα αγγλικά με μορφή παιχνιδιού και βιωματικά. Φυσικά αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να διδάξεις μια γλώσσα, να κάνεις δηλαδή το παιδί να αισθάνεται άνετα και να εκφράζεται αυθόρμητα με αυτήν. Ταυτόχρονα όμως θα μαθαίνει το μηχανισμό ανάγνωσης και γραφής της ελληνικής γλώσσας, μια σαφώς πιο επίπονη διαδικασία, που πιθανό να δημιουργήσει κλίμα αποστροφής στους μικρούς μαθητές.
Πριν λίγα χρόνια επεκτάθηκε και στην τρίτη τάξη του δημοτικού σχολείου η εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας και στις δυο μεγάλες τάξεις η δεύτερη ξένη γλώσσα. Έχετε αξιολογήσει τα αποτελέσματα αυτής της καινοτομίας, όπως είχε χαρακτηριστεί; Έχετε ζητήσει από τους εκπαιδευτικούς των ξένων γλωσσών να καταθέσουν τις απόψεις τους; Οι σχολικοί Σύμβουλοι των ξένων γλωσσών τι λένε; Σαν δάσκαλος γνωρίζω ότι τα αποτελέσματα είναι πενιχρά. Τα παιδιά εξακολουθούν να πηγαίνουν στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών, ξεκινώντας από μικρότερες ηλικίες, αυξάνοντας έτσι και τις δαπάνες των οικογενειών.
Δε γνωρίζω ποιοι είναι οι σύμβουλοι που έκαναν αυτές τις προτάσεις. Εκτιμώ ότι τόσο σημαντικές αλλαγές είναι δουλειά των διανοουμένων και των σοφών θα τολμούσα να πω, αυτής της χώρας. Γνωρίζω όμως ότι ενισχύεται η άποψη που υιοθετείται από όλο και περισσότερους «εγωκεντρικούς» κατά την κα Δραγώνα, ότι όλα γίνονται στο πλαίσιο του αφανισμού της ελληνικής γλώσσας. Όσοι αντιδρούν χαρακτηρίζονται εγωκεντρικοί και εθνικιστές. Οι άλλοι θεωρούν ότι η οικονομική κατάσταση είναι το πρωτεύον ζήτημα και όχι η παιδεία και η γλώσσα. Όσο για τους πολιτικούς, θα ασχοληθούν μόνο όταν υπάρξει κάποια εξεταστική επιτροπή που θα τους κάνει πλουσιότερους κατά 250 ευρώ ημερησίως. Να γιατί είναι όλοι ίδιοι!
H διδασκαλία των αγγλικών από την Α΄ και Β΄ δημοτικού θα προκαλέσει σύγχυση και μαθησιακές δυσκολίες στα παιδιά. Αντιθέτως, μετά από σχετικές έρευνες φαίνεται ότι τα αρχαία ελληνικά βελτιώνουν τις αντιληπτικές και οπτικές ικανότητες και λειτουργίες των παιδιών, που συνδέονται άμεσα με την εμφάνιση της δυσλεξίας. Παραθέτω σχετικό άρθρο της Καθημερινής (Aρχαία Eλληνικά κατά δυσλεξίας, Aλεξάνδρα Kασσίμη, Καθημερινή, 29-5-2004).
ΑπάντησηΔιαγραφή